موضوع رابطه با آمریکا برای برخی از جریانات سیاسی به‌عنوان یک هدف بلندمدت طراحی‌شده است و بسیاری از عناصر این جریان موضوع توافق هسته‌ای را نقشه‌ای برای رسیدن به آمریکا قلمداد می‌کنند.

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟

گروه سیاسی مشرق پس از پایان مذاکرات هسته‌ای برخی به خیال اینکه با ایجاد توافق زمینه برقراری و احیای روابط با آمریکا فراهم‌شده است، در نشریات خود موضوع رابطه با آمریکا را تبلیغ کردند. در حالی که رهبر معظم انقلاب همواره نسبت به پروژه نفوذ آمریکایی در کشورمان هشدار داده‌اند.

موضوع احیای رابطه آمریکا و کوبا نیز باعث شد که بر برخی امر مشتبه شود که می‌توان با این الگو به آمریکا نزدیک شد و بعد از حدود سی‌وچند سال این رابطه را احیا کرد. این در حالی است که با توجه به قول و قرارهایی که کوبا و آمریکا درزمینه احیای روابط فی‌مابین به هم داده‌اند، آمریکا می‌باست در کوتاه‌مدت تحریم‌هایی خود علیه این کشور را لغو می‌کرد اما بعد از چندین و چند ماه شاهد آن هستیم که درحالی‌که اوباما مسیر دوستی با کوبا را در پیش‌گرفته بود برخلاف تعهدات خود به این کشور، تحریم‌های جدیدی علیه کوبا وضع کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با تمدید قانون «تجارت با دشمن» در این کشور که تأکیدی بر ادامه اعمال تحریم‌های خصمانه واشنگتن علیه کوبا محسوب می‌شود، موافقت کرد.

«اوباما» ضمن موافقت با تمدید مدت‌زمان این قانون برای یک سال دیگر، عادی‌سازی روابط دو کشور کوبا و آمریکا در ماه‌های اخیر را نادیده گرفت و مجوز اعمال تحریم علیه کوبا را صادر کرد.[1]

با این شرایط اما برخی از موضع خود کوتاه نیامده و هنوز بر ایجاد ارتباط با شیطان بزرگ پافشاری می‌کنند. آمریکایی‌ها هم نشان داده‌اند که برای احیای روابط آماده هستند و شنیده‌شده جان کری مکرراً با همتای ایرانی خود تماس می‌گیرد درحالی‌که ظریف به این تماس‌ها پاسخ نمی‌دهد. [2]

در ادامه به برخی از آرا و افکار کسانی که موافق و حامی ایجاد رابطه با آمریکا هستند، می‌پردازیم.

هاشمی رفسنجانی: دستکاری تاریخ برای ایجاد رابطه با آمریکا

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟هاشمی رفسنجانی این روزها مواضع متفاوتی نسبت به گذشته خود اتخاذ می‌کند. زمینه‌چینی برای ارتباط با آمریکا در آرا و سخنان وی مشهود است. [3] آرا و نظرات تازه‌ معناداری که جنجال‌های زیادی نیز به پا کرده است.

هاشمی در بخشی از کتاب صراحت نامه خود درباره حذف شعار «مرگ بر آمریکا» با این ادعا که امام با حذف این شعار موافق بودند می‌نویسد: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الآن هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به‌هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی‌صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الآن با شوروی مشکل آن‌چنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‌ها را مفید نمی‌دانم.»[4]

هاشمی رفسنجانی درجایی دیگر درباره این نامه در دیدار با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس می‌گوید که اگر بحث‌هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتماً حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می‌دادند.[5]

هاشمی در سال 91 نیز در مصاحبه‌ای با فصلنامه مطالعات بین‌المللی درباره رابطه با آمریکا گفت: «اینکه با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست! ...اگر شما ما را از این گردنه عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود.»[6]

هاشمی اخیراً نیز در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین درباره بازگشایی سفارت آمریکا در تهران بیان کرده: «محال نیست. اگر رفتارها اصلاح شود، طبعاً به سفارت می‌رسد. امام (ره) صریحاً و با تعبیر ادبیات دیگری گفتند که اگر آمریکا آدم شود، ما دیگر مشکلی با آمریکا نداریم.»[7]

احمدی‌نژاد و سودای رابطه با آمریکا

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟دولت دهم در بازه زمانی هدایت سکان دستگاه اجرایی و پس از روی کار آمدن باراک اوباما در امریکا سیاست دو جانب‌های را در مواجهه با آمریکا در پیش‌گرفت.

از یک‌سو احمدی‌نژاد سیاست دیپلماسی تهاجم را به کار می‌گرفت و مباحثی چون دروغی هولوکاست و ... را مطرح می‌کرد و ازسوی دیگر تلاش‌های پنهانی برای مذاکره با آمریکا انجام داد و احمدی‌نژاد پالس‌هایی نیز در راستای بهبود شرایط برای آمریکا فرستاد.

در همین جهت است که دویچه‌وله در گزارشی درباره یادداشت رودولف مرتس، رییس‌جمهور سوئیس، که در روزنامه "نویه تسورشر" منتشرشده است، می‌نویسد: احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با مرتس در مورد سیاست باراک اوباما، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، ابراز امیدواری کرد. دو طرف قرار گذاشته‌اند که دستگاه دیپلماسی سوئیس با دولت ایران در تماس باشد تا بتواند به برقراری تماس میان تهران و واشنگتن یاری رساند.[8]

به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد تلاش زیادی به خرج داد تا قبل از اتمام دولتش موضوع رابطه با آمریکا را خود حل کند و این مسئله در کارنامه کاری وی ثبت شود و به همین سبب فعالیت خارج از عرفی در این زمینه انجام پذیرفت اما فاصله و همچنین تضادهای سیاست خارجی آمریکا و ایران بیش از اینهاست که بتوان با چنین تصمیم یکباره و مدت زمان کمی این مسئله را حل و فصل کرد. چه اینکه آ‌مریکایی ها طرف دیگر ماجرا هستند که همواره سرسختانه در جهت گرفتن امتیاز از ایران و زیر فشار قرار دادن کشورمان برای پیشبرد اهداف استکباری خود عمل کرده‌اند.

رهبر انقلاب نیز بعد از اتمام دوره ریاست احمدی نژاد، درباره درخواتس و اصرار مسؤولین دولت سابق فرمودند: من امسال روز اوّل سال ۹۲ در مشهد در جوار مرقد ثامن‌الحجج اعلام كردم؛ گفتم من حرفى ندارم؛ بعضى از مسئولين و دولتمردان - دولتمردان آن دولت، بعد هم دولتمردان اين دولت - فكر مي‌كنند در قضيّه‌ى هسته‌اى ما با آمريكايى‌ها مذاكره كنيم [تا] موضوع حل بشود؛ گفتيم خيلى خب، اصرار داريد شما، در اين موضوعِ بالخصوص برويد مذاكره كنيد؛ ولى در همان سخنرانى اوّل امسال گفتم من خوشبين نيستم؛ مخالفتى نمي‌كنم امّا خوشبين نيستم. (۱۳۹۲/۱۱/۲۸))

به هرجهت آنچه مسلم است، دولتمردان بدون اجازه و رضایت رییس جمهور حق و اختیار چنین مسئله‌ای را نداشته و ندارند و رییس جمهور نیز بواسطه اجازه مشروط رهبر انقلاب می‌تواند در موضوعات خاص مذاکره کند.

حسن روحانی: باید با کدخدا مذاکره کنیم

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟موضوع برقراری ارتباط با اوباما همواره از سوی نزدیکان و حامیان دولت یازدهم مطرح‌شده است و برخی از افراد این ایده را در دولت تقویت می‌کنند که روحانی می‌تواند شروع‌کننده و احیاکننده رابطه مستقیم با آمریکا باشد. در این زمینه تماس تلفنی اوباما و روحانی در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک یکی از مباحثی است که این علاقه‌مندی در میان حامیان دولت را تقویت کرد. اخبار و اطلاعات نیز نشان می‌دهد که روحانی در همین رابطه به دو موسسه نظرسنجی دستور داده است تا درباره رابطه ایران و آمریکا نظر مردم را جویا شوند.[9]

تأکید روحانی در زمان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بر اینکه باید با کدخدا مذاکره کرد نیز به اعتقاد بسیاری بر مسئله اعتقاد روحانی به ارتباط مستقیم با آمریکا حکایت دارد.[10]

روحانی اخیراً با شبکه سی بی اس آمریکا گفت‌وگو کرده و با اشاره به اینکه «آمریکا اشتباهات فراوانی در قبال ایران داشته که باید این اشتباهات را جبران کند»، اظهار داشته: «مردم ایران به سیاست‌های دولت آمریکا اعتماد نداشته و ندارند لذا برای رسیدن به اعتماد نیازمند زمان طولانی هستیم، اما اجرای دقیق تعهدات بر مبنای توافق هسته‌ای می‌تواند حرکت در مسیر اعتماد را تقویت کند.»

وی در ادامه گفته است: «تخاصمی بین ایران و آمریکا از زمان دولت مصدق تا امروز وجود داشته که مدت‌زمان بسیار مدیدی است. این اختلاف، فاصله و بی‌اعتمادی به‌زودی از بین نخواهد رفت. مهم این است که ما به کدام سمت قدم برمی‌داریم؛ به سمت تشدید این تخاصم و یا به سمت کاهش این تخاصم. دولت من از ابتدا اعلام کرده که می‌خواهیم با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم و با کشورهایی که تنش و تخاصم بوده، می‌خواهیم این تنش و تخاصم را کاهش دهیم. من فکر می‌کنم ما اولین قدم‌ها را برای کاهش این تخاصم برداشته‌ایم.»[11]

زیباکلام: طرفدار پر و پا قرص رابطه با آمریکا

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یکی از حامیان اصلی هاشمی رفسنجانی است که همواره با دیدگاهی مثبت در مورد رابطه با غرب نگریسته و سخن گفته است. سخنان شاذ وی درباره تایید شعار «‌نه غزه و نه لبنان» ‌و همچنین نگارش مقالات و نامه‌های مختلف در حمایت از ایجاد رابطه با آمریکا به خوبی آبشخور فکری وی را آشکار می سازد.

وی اخیراً در نشستی در مرکز مطالعات آمریکا در مورد موضوع رابطه با آمریکا گفته است: «معتقدم آمریکاستیزی مدت‌هاست که با مشکل مواجه شده است و به هویت کسانی تبدیل‌شده که اگر این مقوله نباشد آن‌ها دیگر حرفی برای گفتن ندارند. من در زمین دشمن بازی نمی‌کنم و یا آب به آسیاب آن نمی‌ریزم.»[12]

زیباکلام در جای دیگر با حمله به منطق مقابله با آمریکا بیان کرده است: «این حرف، منطق ندارد. یعنی این‌که تمام کشورهایی که با امریکا رابطه عادی دارند نوکر و سرسپرده امریکا هستند. اگر قائل به این باشیم یعنی قریب 240 کشور عضو سازمان ملل همه نوکر و مزدورند و تنها سه - چهار کشور کره شمالی، کوبا مستقل‌اند؛ چراکه مابقی کشورهای دنیا با امریکا رابطه عادی دارند و ازآنجاکه امریکا خوی استکباری دارد نمی‌توان و نباید با آن رابطه عادی داشت. البته استدلالشان این است که نمی‌شود با امریکا رابطه داشت مگر این‌که قانون اساسی را زیر پا گذاشت. اصلاً اگر بخواهیم التزام عملی به قانون اساسی داشته باشیم چطور می‌شود با این «کدخدا» رابطه داشته باشیم.»[13]

زیباکلام با بیان این‌که «منحنی آمریکاستیزی رو به افول است» ابراز عقیده کرد: «معتقدم امروزه کسر قابل‌توجهی از دانشگاهیان با این دیدگاه مخالف‌اند و رغبتی به ادامه این ستیز ندارند حتی بسیاری از اصولگراها نیز متوجه شده‌اند این ستیز چه تیشه‌ای به ریشه منافع ملی ما زده است.»[14]

زیباکلام در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز موضوع رابطه با آمریکا را منوط به رفراندوم کرد.[15]

موسویان: پیشنهاد برای ادامه مذاکرات مستقیم

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟سید حسین موسویان، دیپلمات سابق و از یاران قدیمی رییس‌جمهور یکی از افرادی است که به موضوع رابطه با آمریکا اهتمام دارد. وی در گفت‌وگو با روزنامه قانون پیشنهاد گفت‌وگوهای بیشتر در زمینه‌های دیگر با آمریکا را داد.

موسویان در پاسخ به این سؤال که بعد از تصویب و آغاز اجرای توافق هسته‌ای، چه چشم‌اندازی برای همکاری در موضوعات دیگر ازجمله بحران‌های خاورمیانه میان ایران و آمریکا می‌بینید و با توجه به وضعیت ناپایدار خاورمیانه و رقابت شدید کشورهای مختلف منطقه، حل بحران هسته‌ای چه تأثیری بر دیگر بحران‌های خاورمیانه خواهد گذاشت؛ اظهار داشت: «ادامه مذاکرات ایران و آمریکا راه بسیار دشواری در پیش دارد. بازسازی روابطی که مملو از خصومت متقابل و بی‌اعتمادی متقابل است، هم برای سیاستمداران واشنگتن و هم دولتمردان تهران بسیار دشوار و پر ریسک خواهد بود. این روابط، دشمنان قسم‌خورده فوق‌العاده قدرتمندی مثل لابی صهیونیست‌ها و اعراب متخاصم و جناح بازها در آمریکا و جهان غرب دارد که به‌شدت با تعامل و همکاری و صلح بین ایران آمریکا مخالف‌اند. در عرصه سیاسی کنونی آمریکا، دولت اوباما موافق گفت‌وگو و همکاری با ایران در سطح منطقه است و آمادگی ریسک‌پذیری را هم دارد اما من مطمئن نیستم که این آمادگی در تهران وجود داشته باشد. اعتقاد کارشناسی من این است که ایران و آمریکا هم تضاد منافع مهم و هم اشتراک منافع بزرگی در منطقه دارند و مبارزه با داعش، ثبات افغانستان و عراق از نمونه‌های بارز آن است. اگر ایران و آمریکا با ادامه مذاکرات بتوانند قبل از رفتن اوباما یک بحران منطقه‌ای مثل سوریه یا یمن را حل کنند، ضربه سنگینی به لابی صهیونیست‌ها و اعراب متخاصم در آمریکا و سطح جهان خواهند زد. در صورت چنین موفقیتی، نه‌تنها اجرای کامل توافق هسته‌ای تضمین خواهد شد بلکه راه برای نقش‌آفرینی قدرتمندانه ایران در منطقه با حمایت اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز بازخواهد شد. هرچند مطمئن نیستم که تهران این دیدگاه را قبول داشته باشد.»[16]

وی در جای دیگر ۸ پیشنهاد برای تعمیق روند تشنج‌زدایی در روابط ایران و آمریکا ارائه کرده است که ایجاد رابطه مستقیم یکی از این موارد پیشنهادی است. ۸ پیشنهاد موسویان برای احیای رابطه با آمریکا به شرح زیر است :

۱-اجرای کامل توافق هسته‌ای 2-توقف اقدامات خصومت‌آمیز 3-منزوی کردن جنگ‌طلبان 4-ادامه مذاکرات مستقیم-5 همکاری در زمینه‌های منافع مشترک 6-مذاکره در مورد اختلافات 7-تقویت روابط مردمی 8-تقویت روابط اقتصادی[17]

کواکبیان:‌ شعار انتخاباتی رابطه با آمریکا

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟مصطفی کواکبیان که در مجلس هشتم به‌عنوان نماینده اقلیت اصلاح‌طلب حضور داشت و از ورود به مجلس نهم نیز بازماند در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری یکی از وعده‌های خود را ایجاد ارتباط با امریکا عنوان کرد و بیان کرد که ظرف مدت 6 ماه با اجازه رهبری رابطه ایران و آمریکا را برقرار خواهم کرد.

کواکبیان اعتقاد داشت که مذاکرات ایران و 1+5 نتیجه‌بخش نیست چراکه مشکل جای دیگری بوده و بحث اساسی در این مذاکرات به‌گونه‌ای رابط آمریکا و ایران است و تا زمانی که این مشکل سیاسی را داشته باشیم 1+5 نیز در چارچوب این مشکل زمان را هدر می‌دهد.[18]

مرعشی: مردم از رابطه با امریکا استقبال می‌کنند

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟چندی است افرادی در داخل کشور که حل‌المسائل برخی مشکلات کشور را در نزد آمریکا می‌جویند، اقدام به انتساب حرف‌های خود به ساحت افکار عمومی می‌کنند و آنچه خود می‌خواهند را به خواسته مردم نسبت می‌دهند، یکی از این افراد حسین مرعشی است. البته مرعشی به کنایه از عملکرد پوپولیستی اصلاح‌طلبان نیز سخن می‌گوید و عملکرد آنان در مقابل آمریکا را نقد می‌کند.

در همین رابطه، حسین مرعشی، در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه اندیشه پویا اظهار می‌کند: «به دوستان (اصلاح‌طلب) می‌گویم، نمی‌شود زمانی که مردم از بالا رفتن از دیوار سفارت خوششان می‌آید، شما جلو باشی، الآن هم که مردم از برقراری روابط با آمریکا استقبال می‌کنند شما بازهم بخواهی جلو باشی. این نامردی است. خلاصه کنم. نظر من این است که اصلاح‌طلبان باید عادت بکنند که مدتی بالانشین نباشند.»[19]

خرم:‌ مشاوری که درباره رابطه با آمریکا مشاوره می‌دهد

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟علی خرم مشاور وزیر خارجه یکی از کسانی است که همواره در مورد ایجاد رابطه با آ‌مریکا سخن گفته است و بخش اعظمی از یادداشت‌ها و گفت‌وگوهای وی در همین زمینه است. وی در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره رابطه ایران آمریکا می‌گوید: « به نظر من همه رفتارهای ایالات‌متحده پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری دگرگون شد و امروز می‌توان چرخشی جدید در نوع نگاه آمریکا به ایجاد رابطه بین دو کشور دید. به‌صورت ویژه، رفتار آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییر کرده است.»[20]

وی حتی به لابیسازی در آمریکا نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد:‌«‌ باید ایران هم به سهم خود آستین بالا زند و به کمک دولت آمریکا، دموکرات‌ها و عقلای این کشور، که همه از حامیان توافق ایران و آمریکا هستند، بشتابد تا این بحران فروکش کند؛ بدین معنا که ایران باید درصحنه سیاسی و لابی‌های مؤثر در آمریکا نقش‌آفرینی کند.» [21]

خرم موضوع ارتباط با آمریکا را همواره درزمینه اقتصادی تبلیغ کرده و مدعی است که رابطه با آمریکا سبب شکوفایی اقتصادی ایران می‌شود. مشاور ظریف دراین‌باره در خصوص سفر پیشین روحانی به نیویورک و زمزمه دیدار وی با اوباما گفته است: «امروز این تصور وجود دارد که هر دو طرف قصد دارند بدون فراموش کردن گذشته، به آینده نگاه کنند. بر اساس چارچوب‌های آکادمیک دیپلماسی نباید انتظارات زیادی از سفر رییس جمهوری به نیویورک داشت. اما واقعیت‌های عینی در کشور نشان می‌دهد که مطرح‌شدن گمانه‌زنی‌هایی درباره دیدار احتمالی حسن روحانی و باراک اوباما باعث پایین آمدن نرخ طلا و دلار شده است. همین عوامل باعث ایجاد امیدواری بیشتر در مردم شده است. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم؛ نباید عجله کرد یا شتاب داشت و امید واهی در مردم ایجاد کرد. اما دیدار احتمالی روحانی با اوباما، یا حتی دیداری در سطوح پایین‌تر بین مدیران اجرایی دو کشور، تأثیر روانی شگرفی خواهد داشت. بخش عمده این تأثیر بر مسائل اقتصادی کشور ماست.»

ابوطالبی:‌ ماموریتی که ناکام ماند

حامیان رابطه با آمریکا در کشور چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟ابوطالبی اولین گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای حضور در سازمان ملل بود اما آمریکایی‌ها با بهانه اینکه ابوطالبی یکی از دانشجویان خط امام در تسخیر لانه جاسوسی بوده است، برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی، وی را نپذیرفتند و مقرر شد به دلیل اقدام خلاف قانون دولت آمریکا، دولت جمهوری اسلامی روی موضع خود مبنی بر معرفی ابوطالبی بایستد اما این موضوع هم به وقوع نپیوست و فرد دیگری به‌جای ابوطالبی در صندلی ایران در سازمان ملل تکیه زد.

جالب اینجاست که ابوطالبی برخلاف رویه عملکرد گذشته خود و همچنین باوجوداینکه آمریکایی‌ها نیز ورود وی به خاک خود را ممنوع کرده‌اند، طرفدار ایجاد روابط با آمریکاست.

وی در صفحه توییتر خود از رابطه با آمریکا حمایت می‌کند و می‌نویسد: «آمریکا به‌اندازه کافی قدرتمند هست که بتواند بدون آنکه خود را به خطر بیندازد، امکان تعامل با کشوری مثل ایران را آزمایش کند. هیچ فرمول و گزینه مؤثرتری به‌جز مسیر دیپلماتیک و چارچوب پیشنهادی وجود ندارد و این مسئله قابل‌اثبات است. اما من بسیار قاطعانه می‌گویم که حتی اگر اطمینان حاصل کنیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد، اختلافات ما با این کشور تغییری نمی‌کند.»

وی در توضیح نظر خود ادامه می‌دهد: «ازآنجاکه اوباما نیز گفته است «اگر دو طرف به این توافق دیپلماتیک دست یابند نویدبخش عصر تازه‌ای در روابط آمریکا و ایران است» لذا این آخرین گزینه برای آغاز تعامل است؛ چراکه هر دو کشور بر این امر توافق دارند که به موضوع هسته‌ای به‌عنوان آزمایش اراده بپردازند.»[22]

این سخنان ابوطالبی در شرایطی مطرح شد که برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب ازجمله سعید لیلاز، عضو حزب کارگزاران معتقد بود که ابوطالبی با مأموریتی خاص قرار بود راهی آمریکا شود. وی دراین‌باره می‌گوید: «‌ من با توجه به شناختی که در این‌یکی دو هفته از آقای ابوطالبی پیدا کردم خیلی خیلی متأسفم که چرا آمریکایی‌ها وی را رد کردند و به هوشمندی آقای روحانی و همین‌طور آقای ظریف احساس بهتری پیدا کردم. به دلیل این‌که آقای ابوطالبی اولاً دیپلمات باسابقه‌ای است و ثانیاً باسواد و ثالثاً افکار روشنی دارد. یعنی درصورتی‌که نماینده ایران در سازمان ملل شود دقیقاً برخلاف آنچه الآن درباره ایشان ادعا می‌شود عمل خواهد کرد. حدس خود من این است که اصلاً مأموریت آقای ابوطالبی، بهتر کردن روابط ایران و آمریکا و یا حداقل کاهش تشنج است.»[23]

به هر جهت موضوع رابطه با آمریکا برای برخی از جریانات سیاسی به‌عنوان یک هدف بلندمدت طراحی‌شده است و بسیاری از عناصر این جریان موضوع توافق هسته‌ای را نقشه‌ای برای رسیدن به آمریکا قلمداد می‌کنند. از همین روست که بعد از پایان مذاکرات وین موضوع حضور سرمایه‌داران آمریکایی در ایران و همچنین برندهای آمریکایی مانند مک‌دونالد توسط این رسانه‌ها مطرح شد و برخی از رسانه‌های این جریان نیز با طرح‌های استقبال از آمریکا و حضور رئیس کاخ سفید در تهران و گرفتن عکس سلفی با برج آزادی به روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها رفتند.

هنوز هم در جراید اصلاح‌طلبی موضوع رابطه با آمریکا ذیل تصویب برجام و اجرای آن مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد در آینده پروژه نفوذ آمریکایی در روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در حوزه اقتصادی پیگیری شود.



[1] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940621000251

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/468302

[3] www.mashreghnews.ir/fa/news/463195

[4] http://hashemirafsanjani.ir/fa/content/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF

[5] http://tarikhirani.ir/fa/news/51/bodyView/2022/%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C:.%D8%A7%DA%AF%D8%B1.%D8%AD%D8%B1%D9%81%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%85.%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87.%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87.%D8%A8%D8%A7.%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7.%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AF.%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA.%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85.%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE.%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF.html

[6] http://www.jahannews.com/vdcaymnue49n6a1.k5k4.html

[7] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/439887

[8] http://www.dw.com/fa-ir/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%88%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF/a-4207252

[9] www.entekhab.ir/fa/news/131809/

[10] http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1916161

[11] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/470043/

[12] http://www.isna.ir/fa/news/94061509664

[13] http://www.isna.ir/fa/news/93080704030

[14] www.isna.ir/fa/news/93080704030

[15] www.baharnews.ir/news/55307/

[16] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/467728

[17] www.ana.ir/news/51699

[18] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/206375

[19] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940625000239

[20] http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3053867

[21] http://www.irna.ir/fa/News/81733089/

[22] http://www.isna.ir/fa/news/94012207229

[23] http://kayhan.ir/fa/news/10243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 56
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    حتما یه قضیه ای هست که همه روسای جمهور کشور(با هر سلیقه و مرامی که دارن) از مذاکره با امریکا حمایت میکنن
  • مهدی خان ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 2
    اگه رابطه با آمریکا خوب بود،خوب رهبری جلوتر بقیه برای برقراری ارتباط پیشقدم میشد،خوب وقتی رهبر از رابطه با آمریکا بیم داره،لابد یک چیزی میدونه دیگه
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 0
    حالا شما چه سودی با دشمنیه امریکا و ایران میبری چرا روسیه و انگلیس کهدر طول سالیان دراز کلی از ایرانی ها رو کشتند و هنوز هم روسیه داره از ایران امتیاز میگیره رو دشمن نمیدونی
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    در صورت حاکمیت این تفکر صحبت از محتوای صحیفه نور جرم تلقی خواهد شد.
  • علی ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    با سلام ، متأسفانه همان راهی را که که کشورهای همسایه رفتند و در دام آن افتادند ما هم داریم آن را تکرار می کنیم ، عدم توجه به دیدگاه های رهبیر کبیر انقلاب (رحمه الله علیه) و بیانات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) و غرور و خود سری ، بکارگبری افراد منفعل و خودفروخته بعنوان مشاور در بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران ، عدم تهذیب و خودساختگی مسئولین نظام ، ایشان را به این باور رسانده که کشوری که چندین سال به خاطر آرمان های خود تمام سختیها و رنج ها را تحمل کرده است ، امروز به شیطان بزرگ آمریکا نیاز دارد ، آقایان محترم اگر قرار بود که ایران با آمریکا مصالحه و ارتباط برقرار نماید که دیگر ما چرا اینقدر رنج و مشقت را تحمل کردیم به یقین بدانید که برخورد محترمانه آمریکا با ایران به جهت وضعیت منفعلانه آن است نه به جهت برگشت از سیاست های خصمانه اش . بعدها معلوم می شود که چه کسانی از آخور این دشمن شیطان صفت نوشخوار می نمودند و بعد ها معلوم می شود که چه بلایی بر سر این ملت مظلوم و بی دفاع خواهند آورد . به فرموده امام جواد (علیه اسلام) : تاریخ عبرت برای گذشتگان است . آقایان بفهمید.......
  • علی ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    مرگ بر آمریکا
  • محسن مصباح ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    ای مشرق بی تقوا با هدف انتخابات سردار بزرگ شیعه یعنی احمدی نژاد را در کنار ... قرار دادی؟؟؟؟؟ خجالت بکش با این دروغ ها نمی توانی فرزند ملت و یار رهبری را ازچشم مردم بیاندازی. انتخابات 96 پاسخ محکمی به شما داده خواهد شد.
  • ایرانی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    مشرق عزیز اینهایی که از انها نام بردی از بزرگان سیاست کشور هستند . و جالبتر اینکه از همه ی گروه های سیاسی هستند . و مربوط به قشر یا حزب خاصی نیست حرف همه قریب به اتفاق مردم هم هست . پس بهتره تو هم همسو با مردم باشی نه در مقابل مردم
  • محمد ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    ای کاش این رابط با امریکا ه اتفاق می فتاد تا مردم راحت می شداند
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    ما هم می خوایم با آمریکا و انگلیس و اروپا رابطه داشته باشیم.می خوایم از لحاظ فناوری, صنعت و...پیشرفت کنیم.مشکلی هست؟!
  • خبری ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    جناب آقای هاشمی شما باحرف های تندوفحاشی هامخالفیدومفیدنمی دانیدپس چطورخانواده شماهمین را رعایت نمی کنندوشماسکوت کرده اید؟
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    متاسفم براتون که عکس احمدی نژاد را در کنار بقیه گذاشتید. مردم هوشیارند و همه را میشناسندو
  • انسان ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    هیچ کدوم از این افراد رابطه با امریکا رو اینجوری که تو این مقاله سعی شده القا بشه رو بیان نکردن.و وقتی به مواضع و عین جملاتشون دقت میکنیم میبینیم واقعا دیدگاه کاملا معقولانه ای دارن
  • ناشناس ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    اگرماسیاست درستی به کارببریم رابطه باآریکامضرنیست.چرابایدهمش ازنفوذآمریکاحرف بزنیم.مگه این نمیتونه باعث نفوذمادرآمریکابشه؟
  • ashkan ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مخالفان این امر هم دلواپسان اند
  • ناشناس ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    تا وقتی روابط مبتنی براقتصاد سرمایه داری وسود پرستی واختلاف طبقاتی ورفاه پرستی در جامعه وجود داشته باشد همواره احتمال این که حتی بعضی از انقلابیون دو اتشه هم به سمت امریکا جذب شوند وجود دارد مثلا درمصر پس از مرگ عبدالناصر که شعا رهای انقلابی می داد وبا اسراییل هم جنگید سرانجام انور سادات وحسنی مبارک ساز شکار به قدرت رسیدند زیرا روابط سر مایه داری الوده تغییر نکرد وهمه چیز در حد شعا ربود پس امر یکاهم به عنوان سمبل سر مایه داری جهانی جای پایی داشت وسرانجام به مصر باز گشت .دراین مورد مثالهای دیگری مانند سودان در دوره جعفر نمیری واندونزی را می توان مثال زد.عزیزان پس باید اقتصاد سرمایه داری تغییر کند چون اگر این روابط تغییر نکند سرانجام دولتها به سوی الگوی اصلی سرمایه داری در جهان یعنی امریکا می روند تا مشکلا تشان را حل کند وشعا رهای دواتشه انقلابی را کنار می گذرانند وبه مردم زجر کشیده هم حلال مشکلات را غرب معرفی می کنند وبه همین دلیل است که پس از جنگ هاشمی شعا رهای انقلابی کنا ر می گذارد وبه شدت برای ایجاد رابطه با امریکا تلاش می کند وخاتمی راه اورا ادامه میدهد واحمد ی نزاد هم با همه شعارهای عدالت طلبانه در پایان دولت خود افتخار می کند که صندوق بین المللی پول از از سیاستهای او راضی بوده است وجالب است بدانیم که این صندوق بهترین مجری سیاستهای سرمایه داری جهانی است .بله دوستان عزیز همه افراد از اول وابسته به غرب نیستند ولی چون با واقعیات اقتصاد سر مایه داری روبرو می شوند سرانجام شعارها را کنار می گذارند وبه سوی مادر اقتصاد سرمایه داری یعنی امریکا می روند واین است رمز اصلی استحاله انقلابیون دیروز به لیبرالهای امروز .پس بیاییم فارغ ازشعارها به تدوین واجرای اصوال اقتصاد عادلانه اسلامی بپر دازیم وزیربنای اقتصاد سرمایه داری را در جامعه ریشه کن کنیم وگرنه در اینده هم در به همین پاشنه می چرخد وممکن است خود ما هم انقلابی دواتشه امروز ولیبرال فردا باشیم.
  • اهوازی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    امام فرمود رابطه گرک و میش معنایی ندارد.
  • بایدی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    باید از خود مردم پرسید این رابطه به ضرر مردم است یا نفع آنها. وابستگان سیاسی که فرزندانشان و منافعشان در انگلستان و آمریکاست فقط درحال بزک کردن چهره آمریکا هستند اما مردم مشاهده میکنند احوال پاکستان و عراق و افغانستان و مصر و ...آیا آنها با آمریکا رابطه ندارند؟ چرا دارند اما آمریکا سودی برای آنها ندارد....
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 2
    سلام امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند هشت سال تمام دنیا جنگید ما تحریم هم بودیم ای ترسو ها به کارنامه شهدا وخودتان نگاه کنید بعد بگید رابطه با امریکا خوبه اگر امریکا یک درصد احتمال پیروزی میداد منتظر صحبت های شما نمیموند و خاک ایران رو تصرف میکرد مثل عراق و ۰۰۰۰۰۰خاک بر سر همه کسانی که دم از ارتباط میزنن
  • مهدی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    3 0
    همه مردم ایران خواهان رابطه با آمریکا هستند فقط کسانی ناراحتند که ایران وملت را به گروگان گرفتند
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مشرق بدبخت همه این مطلب را نوشتی که احمدی نژاد را با هاشمی و روحانی جمع بزنی و یکی نشون بدی. من هیچ تاسفی نمیخوام چون دوران بی عقلی خیلی وقت است که از آن میگذرد و کار از تاسف گذشته. اما پناه بر خدا اگر سرنوشت این انقلاب و نظام همچنان بر مدار این بی تقوایی و بی خردی بگذرد...
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    bale ma ham mikhahim
  • مسافر ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 2
    مردم در نهم دی سال 88 عدم رضایت و تنفر خودشون برای رابطه با آمریکا رو، با شعار مرگ بر فتنه گر نشان دادند. فتنه گران عمله های آمریکا، انگلیس و اسراییل بودند
  • صدای ملت بصیر ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از سیاسیون حکومتی گرفته تا نوچه های بی عقل که ذره ای جربزه ندارند و تسلیم هیاهو امریکا شدند ...اگه شعور سیاسی داشته باشند عقل سالم داشته باشند که ندارند اینه که چطور امریکا فناوری علمی و صنعتی رو به ایران نمیده . دائما مردم ایران رو تحریم ظالمانه میکنه ...اما ترویج فساد و ضد فرهنگ دین و اسلامی رو به مردم ایران تحمیل میکنه...پس رابطه با امریکا یعنی باتلاق مردای رو ببینی ولی حماقت کنی بری تو باتلاق...اگه ابلیس از کرده هاش پشیمون بشه امریکا درست بشو نیست...
  • ولایت ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 0
    سردار بزرگ شیعه!!!!!!!!! حرف نزنی بهتره سردار بزرگ شیعه، حاج قاسم سلیمانی است نه احمدی نژاد ، مشایی پرست، که ۱۱ روز مقابل رهبر ایستاد
  • همدانی ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    2 0
    اتفاقا خوب کاری کردی تا مردم بفهمن، احمدی نژاد هم اواخر کار گند زد
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    چه ورقایی
  • علی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    هر کس مقابل رهبر بایستد از نظر حزب الله مردود است ملاک حال فعلی افراد است
  • javad ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مرد با همسر و فرزندش در حال عبور از روی پل معلق اهواز بودند .از روبرو دو سرباز آمریکایی وانگلیسی که مست بودند به طرف آنها می آمدند. سرباز آمریکایی با چشمان دریده به زن خیره شده بود و تلوتلو خوران به سمتش می آمد. گویا قصد بدی داشت؛ مرد جلو رفت تا از ناموسش دفاع کند ؛ دعوا شد. مردم جمع شدند؛ پاسبان های ایرانی هم بودند. سربازهای مست مرد را از بالای پل به رودخانه انداختند. مردم همهمه کردند و از پاسبان ها خواستند تا آنها را دستگیر کنند؛ پاسبان ها گفتند: ماحق دستگیری و محاکمه آنهارا نداریم!!(بخاطر قانون کاپیتولاسیون) پدر جلوی چشم زن و بچه اش غرق شد. دو سرباز آمریکایی و انگلیسی بلندبلند می خندیدند و دور می شدند. مادر و فرزند نرده های پل را گرفته بودند و بلند بلند گریه می کردند. . . . 30 سال بعد . . . شما وارد محدوده آب های جمهوری اسلامی ایران شده اید. بدون مقاومت تسلیم شوید."این صدای بلندگوی قایق سپاه ایران بود که به طرف آنها می آمد ؛ وقتی تکاورهای ایرانی به قایق انگلیسی رسیدند، آنها با ترس و وحشت دست ها را بالا برده بودند. یکی شان هم خودش را خیس کرده بود! داستان اول نتیجه حضور آمریکا در ایران و دومی عدم حضور نامبارکشون! و حالا هم به دنبال نفوذ دوباره اند! خدا ما رو قدردان انقلاب ونظام اسلامی قرار دهد ونگذارد با دیدن کاستیهاچشممان را از خدمات ارزنده انقلاب ببندیم.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    شما نماینده مردم ایران هستی؟ جلبک سبز مردم ایران در ۹ دی جواب امثال تو رو دادن و معلوم شد، خواهان رابطه هستند یا نه
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    وااااای پکیدم از خنده. سردار بزرگ شیعه؟
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    همین قضیه ی ابوطالبی واسه رابطه با امریکا خیلی عالیه همین ابوطالبی نبوده ک تو ماجرای تسخیر لانه ی جاسوسی مشارکت داشته حالا خواهان رابطه شده؟ بسوزه پدر جنگ نرم اف بر این سیاست بازان
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    احمدی نژاد رو اینقدر با دروغهاتون تخریب نکنید او مرد مبارزه با استکبار بود
  • خبری ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ازکجامی دانی همه بعدهم بجای گروگان گیرها نام آنها رابایدمی گفتی تاسخنتان شفاف تر باشد
  • دانشگاه ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    اگر شما بخواهید زندگی نزدیک به نرمال داشته باشی بایستی حتما با آمریکا کنار بیایید. حق و عدالت و مبارز با ظلم و اینها همه کشکه. آنها در ایران هم کلی ادم و هشم دارند. شما در داخل هم نمیتوانید با عوامل وابسته به غرب مقابله کنید. بهتر است مملکت را همانها بسپارید.نفت و .. را میبرند و لقمه نانی به ملت ایران میدهند. ما را همین بس است
  • علی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    1- کلا بعد از جنگ تا92، سه رییس جمهور داشتیم که دوتاش یکی بودند(خاتمی هاشمی). 2-در کشور دو گروه وجوددارد 1- مردم 2- آنها که از روز تولد قراربوده صاحب مملکت شوند ... گروه دوم هم مسئولیت میگیرند و هم وابسته هستند و فرزندانشان در انگلیس و آمریکا تشکیلات دارند. .. 3- فعلا ما به عشق سیدعای خامنه ای ساکتیم. صدای ما را در آینده بلند تر خواهید شنید.
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دعوا تا ابد معنا ندارد به ضرر الان وایندگان است
  • مهرداد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    جناب مسافر همه چی رو قاطی نکن. مردم اصلا همچین حرفی نزدن. افراطی بازی در نیار
  • ناشناس ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مردم ایران کودتای 28 مرداد و کاپیتولاسیون و ساقط کردن هواپیمای مسافربری توسط ناو امریکایی و دیگر جنایت های شیطان بزرگ رو فراموش نخواهند کرد .
  • مهرداد ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    واقعا متاسفم برای خودمون از بس که ادمهای ضعیفی هستیم. از بس ضعیفیم می ترسیم با امریکا رابطه برقرار کنیم مبادا کشور رو بهم بریزن. عرضه داشته باشیم نزاریم ازمون سوء استفاده کنن. الان مثلا روسیه خیلی خوبه؟ همین لاشخور چقدر از ما در طول تاریخ باج گرفته؟ روسیه نشون داده در شرایط بحرانی پشت ما رو زمین میزاره و این اتفاق خواهد افتاد بدون شک.
  • ناشناس ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    تا زمانی که امریکا از رژیم کودک کش صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان مظلوم یمن و غزه و لبنان و غیره حمایت میکند شعار ملت ما مرگ بر امریکاست و حرف قریب به اتفاق مردم هم مبارزه با استکبار جهانی است .
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از پنجاه سال رابطه با امریکا در دوران ستمشاهی چیز بجز کاپیتولاسیون و تحقیر، نصیب ملت ایران نشد .
  • خادم ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ناشناس 11:04 اگر آمریکا بده به همون اندازه هم روسیه بده و همچنین انگلیس و لی دلیلش چیه فقط گیر دادیم به امریکا؟ چون آمریکا فعلا دارد ایران را ازار میدهد و دشمنی بیشتری دارد. از آمریکا به ایران هیچ خیری نخواهد رسید. خواهید دید
  • مهرداد ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    تو هم هاله نور دیدی؟ خخخ
  • مهماندار هواپیما ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    رابطه با امریکا زمانی مهم است که منافع ملی حفظ شود نه اینکه برای خوشایند کدخدا امتیاز های فراوان بدهیم و بدهکار بمانیم تا زمانی که رابطه کمی شکراب شد حمله هم به ما بخاطر حق خواهی بشود این است که رابطه گرگ میش معنا ندارد
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    من هنوز اندر عقل طرفداران رابطه با امریکا مانده ام.متاسفانه این دوستان حافظه تاریخی و سیاسی کندی دارند.اگر ما به تاریخ رابطه با آمریکا در ایران و خارج از ایران نگاه بیندازیم متوجه خواهیم شد این رابطه نه تنها عاقلانه بلکه کاملا ناشیانه است و مدعای دوستان همچون بدست آوردن امنیت،پیشرفت و توهمی بیش نیست.به طور مثال در زمان حیات انقلاب اسلامی مسئولان چند بار با آمریکا رابطه گرفته اند.ابتدا رد مذاکرات الجزایر که پس انجام تعهدات ایران،آمریکا به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرد.مورد بعدی قضیه مک فارلین بود که ماحصل آن جز مقدار محدودی تسلیحات معیوب نبود که در نهایت با فریبی که آمریکایی ها زدندو امیرام نیر را باتیم مذاکرات آمریکایی فرستادند،ایران را متهم به رابطه با اسرائیل کردند.مورد بعدی پس ازپذیرش قطعنامه598از طرف ایران بود که ما با انفعال مجامع بین المللی مورد تعرض صدامیان قرار گرفتیم.مورد بعدی قضیه گروگانهای آمریکایی در لبنان بود که علیرغم همکاری ایران در آزادسازی گروگانها باز آمریکا زیر تعهداتش زد.مورد بعدی همکاری نظام در مورد مبارزه علیه طالبان با آمریکابود که مدت کوتاهی پس از آن ما را در محور شرارت قرار دادند.
  • ناشناس ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 0
    در قبل از انقلاب که با امریکا رابطه داشتیم حتی توان تولید آفتابه هم نداشتیم و کشوری عقب مانده بودیم و مستشاران امریکا در همه جا حضور داشتن و نفت مون را مفت میبردند و برنج و مرغ امریکایی و جنگنده و سلاح بهمون میدادند اما بعد از انقلاب و با قطع رابطه با امریکا به نیروهای داخلی تکیه کردیم و درصنایع مختلف مثل هسته ای و هوافضا و موشکی و تسلیحاتی و غیره پیشرفت چشمگیری بدست آوردیم و به خود کفایی رسیدیم .
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    رابطه با شیطان بزرگ که در همه دنیا جنگ افروزی میکند و از تروریسم منطقه ای اسرائیل حمایت میکند عقلا"و شرعا"مشکل دارد .
  • محمد ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مهمترین مسئله درباره ی اینکه ایران با آمریکا دشمنه، اینه که یا باید تفکر ما غالب باشه(حکومت اسلامی) یا باید تفکر اونا(حکومت طاغوت) همین... متاسفانه ما اینارو نمی دونیم.
  • ناشناس ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    تا زمانیکه امریکا روحیه استکباری و قلدری دارد و حامی رژیم های همچون عربستان و اسرائیل است و از قتل عام مردم مظلوم یمن و فلسطین دفاع میکند و از گروههایی همچون داعش حمایت میکند مردم ایران خواهان رابطه با شیطان بزرگ نیستن مگر اینکه امریکا آدم بشود و از شرارت دست بردارد .
  • ناشناس ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    امام خمینی کبیری که ما میشناختیم امریکا رو شیطان بزرگ خطاب میکرد و هرگز حاضر به حذف شعار مرگ بر امریکا نبود .
  • یکه ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    نمی شود مادیگران را به مبارزه با استکبار تشویق کنیم وخود برویم باهمان مستکبرین دل بدیمو قلوه ستانیم یا باید دست از تمام آرمان های انقلاب که امام عظیم الشان (ره) ورهبر معظم انقلاب ترسیم فرموده اند بکشیم وهمه ارزشهاوایثار وفداکاری شهداء جانبازان آزاگان رزمندگان ودریک کلام همه مردم دلیر وفداکار ایران را زیر پابگذاریم تابتوانیم بادولت مستکبر آمریکا ارتباط برقرار کنیم مگر ملت ایران چندبار باید تودهن این وادادگان بزند مگر از نهم دی و بیست ودوم بهمن سال 88 چند سال میگذرد که ملت جواب دندان شکنی دادند اگربهمین منوال پیش برود بقول اون برادر یا خوهرمون تاچند سال دیگر مطالعه صحیفه نور بعنوان جرم محسوب وفردمجرم شناخته وحداقل مجازاتش چند سال زندان باشد اینشا الله سایه پربرکت ولایت امر برسر ملت ایران مستدام باشد چون وجود مبارک ولایت است ازدست این وادادگان کاری برنمی آید اینشاالله
  • خانجانی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مردم هم خواهان رابطه با امریکا نیستند. نظر خواهی کنید. مردم رفاه و اقتصاد و شغل میخواهند. مسئولان فضا را طوری چیده اند که همه فکر کنند راه حل تمام مشکلات رابطه(واگذاری کشور به آمریکاست)
  • ارغوان ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ای مشرق نیوز انگل این وصله ها به محموداحمدی نژاد ساده زیست ضداستکباری نمیچسبد برای سلامتی دکترمحموداحمدی نژاد عدالت طلب صلوات غرا بفرست
  • محمد ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    رابطه با آمریکا یعنی قبول کردنه اسرائیل. یعنی قبول کردنه همجنسبازی، یعنی قبول کردنه داعش، یعنی قبول کردنه شیطان بزرگ، یعنی قبول کردنه... اگه قبول میکنی پس دیگه قرآن نخون(وَالَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ)
  • محمد ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آره اونا هم میان فناوری رو تقدیم تو میکنن. بعد میگن آقا ما از ملت شما که داشتن با ما دشمنی میکردن رسما عذر میخوایم. اگه خواستی برات نون هم میگیرن. ساده نباش نتیجه همکاری ما با اونا اینه که قانونی تصویب کنن که سگشون تو مملکته خودمون از ما ارزش بیشتری داشته باشه...
  • هموطن مشهدی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از کی خُرم و کواکبیان ومرعشی وزیبا کلام وموسویان به دایره بزرگان رفتند!!!!!!!!!!!!!!!!! حرف در میارید!!!!!!!خخخخخخ
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از جانب خودت صحبت کن شما یک نفری منم یک نفر!!!!
  • محمد ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    هاشمی به خاطر منافع خودش دنبال رابطه با آمریکاست. کارش که تموم شه میگه ما که کارمون تموم شد ... مردم ایران.
  • ناشناس ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دشمنی امریکا با کل مردم دنیاست و با ایران و کره شمالی و یمن و فلسطین و کوبا و ونزوئلا و بولیوی و عراق و غیره دشمنی میکند و بدنبال تجزیه عراق و براندازی رئیس جمهور قانونی سوریه میباشد .
  • محمد ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ((نفت و .. را میبرند و لقمه نانی به ملت ایران میدهند. ما را همین بس است)) مگه ما گاویم؟؟ نگو ما بگو من. شاید تو باشی ولی ما نیستیم.
  • مهرداد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ناشناس 11:17 دروازه های ملت بر روی فناوری بسته شده (خودمون بستیم و همینطور تحریم ها) و باید قبول کنیم که ما در تکنولوژی ضعیف تر از غربی ها هستیم. ما هنوز متکی به اف-14 های امریکایی هستیم و نتونستیم یه جنگنده درست و حسابی بسازیم. تمامی چیزی که دارم میگم اینه که بزاریم تکنولوژی وارد بشه و بعد با مهندسی معکوس خودمون بسازیم دقیقا مثل کاری که کره جنوبی کرد و الان یکی از غول های خودروسازی و همینطور غول های صوتی تصوری جهانه.
  • مهرداد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از ادبت مشخصه که چی هستی.
  • ناشناس ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم وظیفه شرعی ماست و امریکا هم که به مسلمین ظلم میکند پس مبارزه با او واجب شرعی است .
  • مهرداد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    نه به اون شوری شوری ، نه به این بی نمکی. برات متاسفم.
  • ناشناس ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ملت ایران کاپیتولاسیون و کودتای 28 مرداد و حمایت امریکا از صدام در جنگ تحمیلی و منهدم کردن سکوهای نفتی ایران در جنگ و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران و اهداء مدال به فرمانده ناو مهاجم و تحریمهای ظالمانه و حمایت از عناصر فتنه گر در سال 88 برای براندازی نظام را فراموش نکرده و نمی کنند .
  • مهرداد ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    محمد، شما از اون ور بوم افتادی پایین برادر من. چه ربطی داره قبول کردن اون چیزایی که شما گفتی. مگه الان همجنسگرایی توی افغانستان و پاکستان و کویت و قطر و ... آزاده که با امریکا روابط دارن؟ معقولانه حرف بزن.
  • علی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ما جزء معدود کشورهایی هستیم که با آمریکا قطع رابطه کرده (نمی دونم کشور دیگه ای هست یا نه). یعنی فقط ما درست فکر می کنیم و همه کشورهای دنیا اشتباه؟!
  • ناشناس ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دکتر احمدی نژاد دلاور امریکا رو تو قوطی کرده بود اینها میگن بدنبال رابطه با امریکا بود !!
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد دلاور که خارچشم امریکا و اسرائیل بوذ .
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مورد بعدی مذاکرات هسته ای 82-84 بود که علیرغم تعطیلی کامل برنامه هسته ای و حتی آن نامه ننگین جریان اصلاحات مبنی بر مواردی چون خلع سلاح مقاومت و تعهدات ننگین از این دست،باز آمریکا به شیوه معمول خود عمل کردند.اما در 2سال اخیر اگر از تهدید به حمله نظامی پرشمار مقامات امریکایی همچون اوباما بگذریم،اگر از توهین های مقامات آمریکابه ملت ایران همچون حرام زاده خطاب دادن مردم ایران توسط حامی مالی اوباما بگذریم،اگر از دست گرفتن کاریکاتور نبی مکرم اسلام توسط تعدادی از مقامات اروپایی بگذرم،باز تنها اشاره به نتیجه مذاکرات اخیر کافی است.مسولان ما خالصانه برای حل مسئله با آمریکا قدم برداشتند اما نتیجه چه شد؟آیا آمریکایی ها هم خالصانه عمل کردند؟طبعا نه.فقط کافی است به قطعنامه 2231 اشاره کرد مثلا براساس بند7 محموله های که وارد ایران یا از آن خارج میشود، مورد بازرسی قرار گیرد.یا در بند6ارسال سلاح از ایران به خارج منع شده.واگر درموردی بین ایران و آنها اختلافی شود(طرف غربی بهانه بگیرد) بحث مکانیسم ماشه فعال میشود که اگر طی 30روز حل نشود(غربی ها راضی نشوند)تحریم ها برمیگردد.از طرفی براساس پروتکل الحاقی دسترسی به سایت های نظامی و دانشمندان فراهم میشود هر چند این پروتکل محدودیت دارد ولی در بند 5 چون بحث رضایت و تایید آژانس است،عملا طرف مقابل دست به بهانه گیری میزند.از طرفی همانطور که خود کری هم در سنا اشاره کرد این توافق برای آمریکا الزام آور نیست.اگر دقیق تر نگاه کنیم هدف آمریکا و متحدانش از این توافق نه حل مناقشات هسته ای بلکه خلع سلاح نظام است.حال آیا رابطه با آمریکا با این سابقه درخشانش عاقلانه است یاخیر؟!!!
  • مسافر ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    چونکه فقط کشور تو بین مابقی کشورها ولی فقیه و نایب عام امام زمان داره برش حکومت می کنه مابقی حکومت ها طاغوت هستند
  • شهرام ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دوستان گرامی و محترم خدمت تمامی شما عارضم که کسانی که خواستار رابطه با امریکا هستند بدانند امریکا بدون به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ایران با ایران رابطه برقرار نخواهد کرد برای حرفم هم مدرک دارم تمامی اتهاماتی که امریکا در مسایل مختلف به ایران میزند همشون یه جوری به اسرائیل ربط دارد مثلا 1 اتهام برنامه ی هسته ای نظامی ایران: همیشه امریکا نگران برنامه ی هسته ای ایران بوده که نکند ایران به بمب اتمی دست پیدا کند و امنیت اسرائیل به خطر بیفتد در حالی که هم امریکا و هم اسرائیل بمب اتمی دارند و ما را با ان همواره تهدید میکنند 2 اتهام حمایت ایران از تروریست: امریکا همواره ایران را به حمایت از تروریست متهم میکند و حزب الله و حماس را که برای ازادی سرزمینشان از دست اسرائیل میجنگد تروریست میداند!!!!!!!!! در حالی که خود اسرائیل و امریکا تا همین پارسال از داعش حمایت میکردند و تا امد داعش چند تا امریکایی را اعدام کرد همشون تغییر موضع دادند و عربستان که اشکارا از القاعده حمایت میکند را جزو حامیان تروریست به حساب نمی اورد!!!! 3 اتهام نقض حقوق بشر توسط ایران: عجیب است که امریکا کارهای حیوانی و فرقه های ضاله را جزو کارهای یک بشر میداند امریکا همواره خواستار ازادی عمل همجنسبازان و فرقه های ضاله وهابیت و بهاییت و... در ایران بوده اما همه ی این فرقه ها زاده ی خود اسرائیل و امریکاست و پیروان همین گروه ها همواره از اسرائیل حمایت کردند و میکنند. پس ای کسانی که خواستار رابطه با امریکا هستید من از شما یک سوال دارم ایا میتوانید اسرائیل به رسمیت بشناسید مسلما میگویید "نه" و بسیاری از ملت ایران هم همین نظر خواهد داشت پس رابطه با امریکا محاله محاله محاله.. دغدغه ی امریکا برنامه ی هسته ای ایران و تروریست و حقوق بشر نیست. بلکه دغدغه امریکا به رسمیت نشناختن اسرائیل توسط ایران است.
  • شهرام ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    چرا علی جون کره ی شمالی هم همینطوره
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آیا کشورهایی که در سالهای اخیر با آمریکا رابطه برقرار گردند به رفاه و پیشرفت دست یافتند؟عراق،افغانستان،لیبی،گرجستان،قرقیزستان و اوکراین و...با اندک دقتی به این قضیه درخواهیم یافت علیرغم دست نیافتن به پیشرفت و رفاه،اکثرقریب به اتفاق این کشورها امنیت خود را هم از دست دادند.چنانچه رابطه با آمریکا معجزه میکرد بایستی در عراق و افغانستان که به صورت مستقیم در اشغال نظامی ناتو و آمریکا بود این موارد بهتر بروز میکرد.در حالی که پس از مدتی مشخص شد که این قضیه توهمی بیش نیست.براستی اگر رابطه با آمریکا معجزه می کردپس چرا بدهی آمرکا هر لحظه افزایش می یابد.نکند دوستان در این که آمریکا با خود رابطه دارد شک دارند!!!!
  • ناشناس ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آیت الله خاتمی امروز فرمودند که امریکا بخاطر حمایت از رژیم جلاد و غاصب صهیونیستی و حیات دادن به گروهک های تروریستی از جمله داعش و حمایت از جنایات یمن و بحرین و سوریه دشمن جهان اسلام است .
  • ناشناس ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    امریکا همیشه برای رابطه با ایران شرط میگذارد و میگوید ایران نباید از حزب الله لبنان و حماس و یمن و غیره حمایت نماید و ماهم برای رابطه با امریکا شرط داریم و امریکا نباید از رژیم کودک کش صهیونیستی و عربستان خائن حمایت نماید .
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دلیلش این است که ملت ایران ملت بزرگیست که هیچگاه زیر بار حرف زور نمیرود و در مقابل ظالم سکوت نمیکند و در مقابل امریکای جنایتکار و ستمکار از مظلوم حمایت میکند و هژمونی امریکا را در منطقه و دنیا بچالش میکشد .
  • ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مهرداد جان در قبل از انقلاب که امریکایی ها در ایران حضور داشتن ما فقط پیکان را مونتاژ میکردیم اما حالا بعد از انقلاب حداقل خودرو ملی سمند رو خودمون تولید میکنیم اگر چه درحد خیلی محصولات خارجی نیست اما در حد پژو هست .
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آمریکا اگه ادم بشه مشکلی در این رابطه نیست.که با یاری خدا در نهایت خواهد شد.
  • ناشناس ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    شعار ملت ما مرگ بر امریکاست .
  • محمد ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    آقا مهرداد آمریکایی ها بعد از آزاد کردنه همجنسگرایی دارن به شدت همجنسبازی رو تبلیغ میکنن و این یعنی میخوان این امر کثیف رو توی همه کشور ها جا بندازن. مثل خیلی از کارایی که اول خیلی زشت به نظر میرسید ولی آمریکایی ها با تبلیغات زیاد اونو در ذهن مردم دنیا عادی کردن و اونارو تبدیل به فرهنگ کردن. مثلا در فیلم های جدید هالیوودی رگه هایی از همجنسبازی دیده میشه. قابل توجه شما الان در عربستان همجنسبازی داره تصویب میشه.
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    کسانی که منفی دادند آیا منظورشن اینست که رابطه گرگ و میش خوب است؟
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مرگ بر امریکا ما امریکا را به زیر میکشیم جانم فدای رهبر جاوید ایران
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    بی ادبی بده ؟؟؟؟ فقط برای احمدی نژادی ها؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مشرق کینه شتری خودت رو نسبت به احمدی نژاد تا اینجا ادامه دادی که همه مواضع ضد امریکایی محمود رو ندیدی یا کوری
  • ناشناس ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    اگر با امریکا رابطه برقرار کنیم آنها سعی میکنند نظرات خودشون رو بما دیکته کنند در همین مذاکرات اخیر توجه کن که جان کری به ظریف تلفن زده که کشتی ایرانی کمک به مردم یمن رو برگردانید و ظریف هم قبول کرد و کشتی رو برگرداند !
  • ناشناس ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    دشمنی امریکا با کوبا و ونزوئلا و کره شمالی و سوریه و لبنان و عراق و لیبی و غیره رو فراموش نکن .
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مـــرگ بـــر آمـــریــــکـــا .
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    عجب.... ملاک تون برای تعیین قریب به اتفاق مردم چیه اون وقت ؟ خود اکثریت پنداری مزمن لابد
  • ناشناس ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مقام معظم رهبری : سیاست های شرارت انگیز امریکا و جنایت های رژیم صهیونیستی مسئله اول مسلمانان است .
  • ناشناس ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    احسنت چقدر عالی بود
  • سینا ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از نظر ما انگلیس دولت خبیث هست و آمریکا شیطان بزرگ. روسیه هم آن روزی که شوروی بود و مهد مارکسیست ها امام ما وعده نابودیشو به سیاست مداراشون دادند که محقق شد و الان روسیه کشوری است که در برخی موارد با ما منافع مشترک دارد. اما آمریکا در عین حال که امثال مصدق ها بهش لبخند زدند و صورت حیرت آوری چپشون کرد. در کل چه لیبرالیسم و چه مارکسیسم هر دو ریشه در امانیسم دارند که شرک مطلق و خلاف انگاره های اسلامی است و کسانی که در از رابطه با آمریکا می زنند باید در ایمانشون شک کنند.
  • ناشناس ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مرگ بر امریکای ادم کش که رابطه با او هیچ نتیجه ای جز کاپیتولاسیون و کودتا بیست و هشت مرداد و سرنگونی هواپیمای مسافربری ما نداشت و در زمان حضورش در ایران حتی پیچ و مهره کردن ابزار پیشرفته که در داخل تولید میشد به دست مهندسان خودمان نبود و حتی اگر یک امریکایی عزیز ترین کس یک ایرانی را میکشت ان ایرانی حتی حق اعتراض نداشت و باید به کشور خودش برمیگشت و حضورش در مصر هم هیچ عایدی جز عقب ماندگی نداشت و علیرغم این که مصر سال های متمادی است با امریکا رابطهدارد اما از عقب مانده ترین کشور های دنیاست و حضورش در افغانستان نتیجه ای جز کشتار و قتل عام و تخریب ان کشور نداشت حال انهایی که خواهان رابطه با امریکاهستند همین جا به من پاسخ دهند امریکا اگر عرضه مدیریت داشت چرا افغانستان و عراق را اباد نکرد تا جلوی شعار مرگ بر امریکا ما را بگیرد و ما را ترغیب به رابطه با خود کند ؟
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    بعضی از اصلاح طلبان بی بوته هستند . نقطه تمام
  • ابوالفضل رفیعها ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    بسم الله هیچ دلیلی برای حمایت از احمدی نژاد نمی بینم ولی واقعا به نظرتون احمقانه نیست این ترکیب ؟ قرار دادن اظهار امیدواری احمدی نژاد به رفتار اوباما با گفته های بقیه ؟ البته فراموش نمی شه جهت گیری های انتخاباتی مشرق در تخریب حتی یکی مثل سعید جلیلی در انتخابات به منظور خوش خدمتی به قالیباف ... ولی واقعا از نظر سیاسی نظر هر متخصصی رو که بپرسید احمدی نژاد با این ترکیب قرار نمی گیره . واقعا از حماقت تحلیل گرهای سیاسی مشرق خندم می گیره ... هر چقدر تحلیل گر های نظامی مشرق قابل اعتنا هستند گرایشات سیاسی بچه گانه ای دارند سیاسی هاتون ... جریان شناسی هم چیز بدی نیست . می شود احمدی نژاد رو در دار و دسته خودش تحلیل کرد ... البته جای خالی علی آقای لاریجانی هم در تحلیل ها و نقد های مشرق کمی خالیه البته شاید چیزی می ماسه ... دلم می سوزه که باید جوان انقلاب به جای تحلیل علمی تحلیل هایی رو در سایت های معتبر ببینه که بوی چرب کردن سیبیل می ده . واقعا ضعیف و سخیف بود این مقاله ...
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    حوصله خوندن مطلبتو نداشتم
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    اونایی که منفی دادن منظورشون اینه ما الان میش و ظعیف نیستیم.ما اگه شیر نباشیم پلنگ هستیم. پس رابطمون بی خطر عزیزم.
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    اعوذ باله من الشیطاان رجیم ابلیس ) واعوذ بالله من الشیطان العظیم امریکا قضیه ای نیست هرکسی دم ازرابطه با امریکا بزند از نظر اعتقادی مشکل داردیعنی یه جورایی با شیطان وحزبش هست
  • کیا ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از اینکه بیش از نود پنج درصد نظرات بنده را چه مشرق چه فارس غیر قابل انتشار می دانند افتخار می کنم چون ما مکلف به وظیفه ایم نه نتیجه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • کمال ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ما از اول قدرتمند بودیم اگر نبودیم آمریکا به ما حمله میکرد.قدرت ما هم از رهبری و نیروهای مسلح و انسجام ملت است.رهبر هم سخنش درباره آمریکا روشن است.رابطه گرک و میش یعنی نگاه گرگ مآبانه آمریکا به ما.یعنی اینکه آمریکا قصد نابودی ما را دارد.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    با سلام و عرض ادب با نوشتار شما موافقم به جز جمله ی اول برای حمایت از احمدی نژاد دلایل بسیار زیادی وجود دارد که مهمترین ان به فرمایش اماممان بازگرداندن قطار انقلاب به ریل ان است
  • مهرداد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    ناشناس 12:50 بله در حد پژو 405 که برای 1987 هستش. تکنولوژی که ما داریم استفاده می کنیم برای خیلی وقت پیشه و الان کارایی نداره و فقط از کنارش ضرر میدیم. یه نگاه به صنعت نفت و گاز بنداز. چرا قطر تولید گازش از خلیج فارس از ما بیشتره؟ چون اونا از تکنولوژی روز دنیا استفاده میکنن.
  • سعید ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    چه جوری احمدی نژاد و با زیبا کلام تو یه جهت قرار دادی.مگه میشه ،مگه داریم.اصلا این افراد چه ربطی به هم داشتن که شما تو یه دسته آوردیشون.پس کی طرفدار رابطه با امریکا نیست!؟ صریح بگو تکلیفمون رو بدونیم
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    هر عقل سالمی این رابطه رو رد میکنه
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    باز حمله شده به مشرق! منفی مثبتای معنی دار آقاجون برین دم در خونه خودتون بازی کنین
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    از فونت و پرچمت معلومه!
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    "آنها در ایران هم کلی ادم و هشم دارند." بله دارن یکیش تو اما نه کلی! کافر همه را به کیش خود پندارد!
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    جدی شما آدم فهیم از اول تاریخ تا حالا کجا بودی ایده تو ابراز کنی؟ والله از آدم تا خاتم نمیفهمیدن شما اومدی از سازش حق و باطل میگی. با اینهمه هوش و ذکاوت دزد اومد خونه تون دعوتش کن سر سفره بگو دم در بده بیا دعوا نکنیم باشه مال تو!
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    سفسطه های شبه رضاخانی! ارتباط نداشتن یعنی نیاز به ارتباط نداشتن و یعنی استغنای از خارج! با این حرفها هم جز خودتو خر نمیکنی
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    حالا که فعلا میبینی مردم بقیه کشورها هم میرن پرچم آمریکا رو از دیوار سفارتش پایین میکشن آتیش میزنن مصر یادت میاد خود سیاهپوستای آمریکا که پرچم این کشور رو آتیش میزنن ندیدی!؟
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    شترو خوب اومدی!
  • شهروند طبری ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    من موندم اونایی که منفی می دن چرا این همه جنایت آمریکا را نمی بینند؟ چرا تاریخ آمریکا را مطالعه نمی کنند که ببینند این کشور بر اساس شیطان پرستی شکل گرفته؟ چرا خود را شریک جنایت های آمریکا می کنند؟ الآن درک این معنا آسان شده که چرا گفته اند در آخرالزمان عده ایی را به جرم مشارکت در قتل امام حسین علیه السلام مجازات می کنند و آنها اعتراض می کنند که ما که اصلا کربلا نبودیم! ما هزار سال بعد به دنیا آمدیم! و به آنها گفته می شود ولی به آن کار راضی بودید! برادر! آنان هرگز اعلام رضایت نکردند ولی طاغوت زمان و یزید زمان را تایید کردند و این است معنای مشارکت و رضایت! لطفا تا دیر نشده توبه کنید ولی قبل از آن کتاب یواسرائیل و صهیوناکراسی و نیز آمریکا بدون نقاب و مجموعه پژوهه صهیونیت را بخوانید! اگر این ها را نمی خوانید کمی لطف کنید کتاب مقدس دینتان قرآن را بخوانید بلکه در رحمت الهی به روی شما باز شود و اگر ناراحت نمی شوید ما را هم دعا کنید تا آخرتمان تباه نشود! با احترام
  • ناشناس ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 1
    احسنت
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    اتفاقا مشرق و فارس همه جور نظر رو چاپ میکنن جز توهین و افترا !
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    مرگ برامریکا مرگ بر امریکا.................
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    خیلی فکر کردی اینو گفتی؟! هروقت قار شد ما بریم اونا به فکر میفتن نه حالا که اونا قراره بیان اونا یه دونه فقط یه دونه شبکه پرس تی وی رو نتونستن تحمل کنن ما باید حضور همه جوره بجز تازه ماهواره و... شون رو تحمل کنیم؟ یعنی اونا ترسو بودن که نذاشتن پرس تی وی باشه؟! یا حداقل منافع خودشونو خوب میشناختن؟!
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    این وطن فروشان سیاست باز آخرش پای داعش رو توی این سرزمین باز می کنن آخرش خودشون هم درحسرت قدرت می میرن رهبرا درتمام شرایط پشت سرتان می ایستیم
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    توی مسلمانانی که تا کنون دیده ام بیشترشان بعداز اینکه فهمیدن بنده ایرانی هستم بهم می گفتند خدا رحمت کنه امام خمینی رو اون درست می کفت آمریکا شیطان بزرگ است حالا چی شده جوانان ما چهل سال عقب برگشتند بایدآسیب شناسی بشه
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    صالحی رو سانسور کردید که احمدی‌نژاد رو پر رنگ کنید ... خدا قبول کنه ...
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    یادی ازشهیدانمان می جنگیم می میریم ذلت نمی پذیریم
  • شهروند طبری ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    ای به قربانت جواد جان! خدا فهم همه را بالا ببرد و امثال شما را زیاد کند
  • محمود ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    برای اینکه خواب هستن و اگاهی ندارن از اینکه بدهی امریکا روند به شدت هر روز بالا میره نمیدونم چند شهر امریکا در این چند سال دچار رکود اقتصادی شده است لیبرالیسم سقوط کرده و نئو لیبرالیسم هم چیزی برای گفتن ندارن جریانات درون گفتمانی هم که میخواهند لیبرالسیم رو از دورن ترمیم کنن با نقد هاشون تازه فهمیدن چه گندلابی گیر کردن چون از ریشه باید چیدش
  • ناشناس ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    احسنت .
  • یار غریب ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    0 0
    امیدوارم اینطور نشه یاد صدر اسلام می افتم
  • محمد ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
  • ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    به نظرم سران آمریکا هدف اصلی شان، منافع شخصی است. و شعارهایی مانند: آزادی بیان، حقوق بشر، صلح و... تنها نقابی است برای آنکه چهره واقعیشان در افکار عمومی شناخته نشود. چون حرف های به ظاهر زیبایی می زنند اما در عمل مخالف آن رفتار می کنند. بیشترین و بدترین جنایت ها، جنگ ها، کودتاها، کشتارها و... بصورت مستقیم و غیر مستقیم توسط آمریکا و دوستان غربی اش اتفاق افتاده است. بعنوان مثال می دانید بزرگترین صنعت آمریکا، صنعت نظامی و اسلحه سازی است؟ حال اگر در دنیا جنگ، ناامنی، تهدید و... وجود نداشته باشد، چه اتفاق و بلایی بر سر این صنعت و اقتصاد آمریکا می آید؟! چنین کشوری حقیقتا بدنبال صلح و آرامش در جهان است؟! سران آمریکا برای حفظ منافع خود حتی به مردمشان هم رحم نمی کنند، چه برسد به مردم کشورهای دیگر. چرا خرید و فروش و حمل اسلحه در آمریکا آزاد است؟ در حالی که طبق آمارها سالانه حدود سی و شش هزار نفر با سلاح گرم در آمریکا کشته می شوند، که تنها موارد اندکی از آنها رسانه ای و منتشر می شوند. آزاد بودن اسلحه آیا به نفع امنیت مردمشان است یا به سود شرکت های اسلحه سازی؟! یا در جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن اعلام کرد حاضر است تسلیم شود، اما آمریکایی ها به بهانه های واهی آن را قبول نکردند تا بتوانند بمب های اتمی تازه ساخته شده خود را بر روی مردم ژاپن آزمایش کنند و چند صد هزار انسان بی گناه را به نابودی کشاندند!! آیا حقیقتا در آمریکا می توان از صهیونیست ها انتقاد کرده و یا آزادانه پژوهشی علمی در خصوص هلوکاست انجام داد؟! این یعنی گرگهایی که دارند برای مردم جهان نقش چوپان را بازی می کنند...
  • محمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    0 0
    فقط جواب زیبا کلام را می دهم. بله همه کشورها نوکر امریکا هستند. اگر نه این است پس چرا امریکا با انتقال خط لوله گاز از روسیه به اروپا که بخش اعظم انجام شده مخالف است . این کشورها خصوصا المان عرضه هیچ کاری ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس